Forandringskommunikation | Wervick | Kalle Larsen

Sådan bruger du fortællinger som løftestang til at lykkes med din forandring

Fortællinger opstår på alle arbejdspladser – positive så vel som negative. Hvad enten du lytter til dem eller ej, vil de altid blive fortalt. For vi er alle mennesker, og vi bearbejder vores indtryk gennem fortællinger. Brug fortællinger bevidst og vend dem til din fordel i din rolle som forandringsagent, og du vil opleve, at du lettere kommer i hus med forandringen.

af Lene Wervick

Uanset om du er en del af ledelsen, er medarbejder, arbejder i den offentlige eller private sektor, så indgår du i og hører hele tiden en masse fortællinger. Det kan være organisatoriske som personlige fortællinger. Fortællinger får liv gennem de mennesker, der interagerer med hinanden, og de er med til at definere vores identitet og antagelser om verden.

På samme arbejdsplads kan der sågar være flere fortællinger, og de kan være divergerende. Nogle er positive ”Vi har verdens bedste kantine”, andre er negative ”medarbejderne modarbejder vores forslag til forbedringer” eller fx indifferente ”ledelsen kan aldrig beslutte sig alligevel”. Fortællinger er altså aldrig neutrale.

Oftest skabes fortællingerne af ubevidste handlinger i det daglige. Handlinger som isoleret set måske ikke har den store betydning, men over tid får betydning. Det kræver din opmærksomhed at blive klar over både dominerende ”Jesper er chefens kæledægge!” eller svage fortællinger ”Jesper er god til sit arbejde!” – OG ikke eksisterende fortællinger ”Jespers kompetencer bør bruges på tværs af afdelingen”.

At blive bevidst om fortællingerne kræver, at du giver dem opmærksomhed. Hvilke er dominerende, svage og ikke eksisterende. Og hvorfor skal du bruge tid på det, tænker du måske? Det skal du, fordi det er gennem bevidsthed, at vi kan forandre, vedligeholde eller styrke vores fortællinger og dermed lykkes med det, som vi har sat os for.

“Det er præcis her, at forandring møder kommunikation, som er FremtidsLabs DNA.”

Anette Kalle Larsen og Lene Wervick

Lad os derfor tage dig i hånden og i første omgang, give dig indsigt i, hvordan du bliver bevidst om fortællingerne omkring dig.

Hvordan bliver jeg bevidst om fortællinger?

Blot det, at du er nået hertil, vil øge dine chancer væsentligt for at blive mere bevidst. Du er derfor allerede bestået! At have en erkendelse, at vores antagelser om verden er skabt i en interaktion med andre, er nemlig første skridt til at have øje for fortællingerne. Bevidstheden tilbyder dog ingen quickfix. Desværre.

Som med alt nyt kræver det nemlig energi at iagttage verden på en ny måde. Særligt når vi bevidst skal iagttage de ting, som vi tager for givet. Dem er vi jo i sagens natur ikke bevidste om. Så væbn dig med tålmodighed og begynd med at observere, hvad der bliver talt om og styk dem sammen til fortællinger.

Hvad enten du vil gøre din egen fortælling mere synlig, fordi den lige nu er svag, eller har du en ny fortælling, som du vil have på landkortet, så får du her et tip til, hvad du kan gøre.

Er der svag puls, skal der flere hjerteslag til!

Jo flere gange vi gentager en fortælling, jo mere bliver den en del af vores antagelser om verdenen. En svag puls banker alt andet lige ikke så højt som en høj. Betyder det, at du kan sige hvad som helst? Ja – i princippet. Du kan godt fortælle, at ”du er en fandens karl”.  Hvis du vil have andre med på din fortælling, skal du dog overveje, hvor meget din fortælling giver genklang hos modtagerne? Stemmer det du siger med det, andre opfatter dig som. Det er nemlig vigtigt, at din fortælling er bæredygtig.

Bæredygtig forandringskommunikation – hvad er det?

I FremtidsLab definerer vi bæredygtig forandringskommunikation som, at dine handlinger skal følge dine intentioner. Ellers mister du autenticitet og troværdighed. Og så kan det jo godt være, at du oprigtigt mener, at du er en fandens karl. Så skal du gå med det.

Vi du have følgere, skal din fortælling genkendes hos dine modtagere. Vi følger dem, som vi tror på og oplever et fællesskab med. Jo bredere du vil nå ud, jo flere skal genkende din fortælling, fordi den er meningsfuld. Og dermed bliver din fortælling en løftestang til at lykkes med din forandring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *